پرسونای مخاطب چیست؟
یکی از مهم ترین فعالیت های مورد نیاز در هر کسب و کاری تشخیص مشتری است.در واقع باید بدانید چه کسی قرار است محصول شمارا خریداری کند و یا تمایل به خرید دارد.عدم توانایی در این کار علت شکست بسیاری از کسب و کارهاست.
در این پست به زبان ساده راجع به تشخیص و طراحی پرسونای مخاطب صحبت خواهم کرد.
برای این منظور لازم است مشتری ایده آلمان را با توجه به ویژگی هایی که در ادامه توضیح خواهم داد تصور کنیم،به این کار طراحی پرسونای مخاطب می گویند که نماینده اکثریت مخاطبان ما خواهد بود.(پرسونا کلمه ایست که ریشه یونانی دارد به معنی نقاب و به چهره اجتماعی افراد گفته می شود.)
ویژگی مخاطب هدف:
پرسونا بیشتر به خصوصیات و ویژگی های روانشناختی مخاطب،ویژگی های جغرافیایی،جمعیت شناختی و رفتاری برمی گردد و در گروه مردم شناسی و دمو گرافی قرار دارد.
این ویژگی ها شامل: سنّ افراد،جنسیت مخاطب،شعل،سرگرمی،محل و منطقه زندگی،درآمد و حقوق،الگوی فکری،سبک زندگی،شبکه های اجتماعی مورد علاقه،اعتقادات و دغدغه ها و…است.
البته نباید فراموش کنیم که این خصوصیات تعریف ایده آل از مخاطب است و صد در صد دقیق نخواهد بود.
برای تهیه این لیست می توانید با توجه به مخاطبان فعلی و یا افرادی که از شما خرید کرده اند و یا تحقیقات میدانی،سر زدن به مراکز خرید و نظارت بر رفتار مشتری های کسب و کار مشابه خودتان عمل کنید.
یک نمونه پرسونای مشتری زیورآلات نقره:
خانمی که اسمش راشین است.۳۲ساله که در یک شرکت خصوصی به عنوان حسابدارکار میکند.فوق لیسانس حسابداری دارد و در آمدش حدود ده تا دوازده میلیون تومن هست.
ساکن اقدسیه می باشد و چون ساعات زیادی سر کارهست ترجیح میدهد آنلاین خرید کند و از آنجاییکه محل زندگیش به ما نزدیک می باشد با اعتماد بیشتری هدیه مورد نظرش را سفارش میدهد.
با اینکه دختر مستقلی هست،در کوتاهترین مرخصیش با خانواده زمان میگذراند.(برای مثال به شمال یا کشورهای اطراف می روند.) و یا گاهی با دوستان و همکارانش به کافه می رود.استایلش ساده اما شیک است. او تصمیم دارد برای مادرش هدیه ای بخرد و ترجیح میدهد یک گردنبند شعر سفارش بدهد تا بتواند احساس و علاقه اش را به مادرش نشان بدهد و خوشحالش کند.
اینستاگرام و واتس آپ و توییتر بیشترین اپلیکیشن های مورد استفاده او می باشد.اخبارش را ازطریق صفحات معتبر در اینستاگرام دنبال میکند.ترجیحات محتوایی اش عکس و متن هست و ارتباطش با ما دوستانه نیز هست.
طراحی پرسونای مخاطب چه نتیجه ای دارد؟
شما با مشخص کردن مخاطب ایده آل خود تمرکز و قدرت بیشتری برای بازاریابی محصولاتتان بدست خواهید آورد و همچنین از هدر دادن بودجه تبلیغاتی مورد نظرتان جلوگیری می کنید.
در این پست سعی شد تا به ساده ترین حالت ممکن پرسونای مخاطب را تعریف کنم،حالا نوبت شماست که کاغذ و قلمتان را آماده کنید و مخاطب ایده آل خود را شرح دهید و اگر مایل بودید برای من هم نظر خودتان را بنویسید.
ممنون که تا آخر این پست را مطالعه کردید.
2 پاسخ
اگر پرسونا رو ندونی انگار داری با عفت پشت غریبه وارد رابطه شدی و میخوای باورت کنه بدون اینکه برای شناختش زمان گذاشته باشی.
دقیقا مبحث مهمیه و خیلی جذاب مثل یک بازی میمونه.و چون تا حدی به مبحث روانشناسی ربط داره من خیلی بهش علاقه مندم.مرسی از همراهی شما